Jag ställer upp i kommunalvalet

Det tog några månader av tankeverksamhet.

Det krävde ett antal diskussioner med andra unga politiker.

Det behövdes ett par funderare över vad jag vill jobba för.

Men slutligen var beslutet klart. Det fanns inget tvivel om saken. Jag var äntligen säker på min sak.

Jag tänker ställa upp i kommunalvalet våren 2017 i Hangö.

Kommunalvalet blir mitt första val jag ställer upp i, min första möjlighet att arbeta närmare med politiken och min första möjlighet att erhålla större politiskt ansvar än de roller jag innehar just nu.

Jag vill driva ungdomsvänliga och socialliberala frågor och ge kommunalpolitiken i Hangö en yngre dimension. Hangö ska vara en attraktiv kommun för alla åldersgrupper, men i synnerhet för barn och ungdomar. Hangö behöver nya, unga och engagerade beslutsfattare och jag ser mig som en sådan. Jag vill arbeta för stadens bästa och aktivt göra allt jag kan för att staden ska vara en ännu bättre plats för invånarna att leva i.

Hangö ska vara en levande stad även i framtiden, och därför ska det finnas arbete, urbildning och aktiviteter för stadsborna. Det finns mycket som kan göras även för att utveckla stadens profil utanför sommarsäsongen. En fungerande stadsmiljö, löpande kollektivtrafik, ren miljö och säker tillvaro är viktiga värden för mig som invånare i en liten stad.

Hangö är fortfarande en otrolig och unik stad, och det ska vi bli bättre på att utnyttja då vi försöker nå ut till den övriga världen. Samtidigt måste vi se över den tuffa ekonomiska situationen och göra vårt bästa för att Hangö så långt som möjligt kan fortsätta som en självständig kommun. Vi kan dock gärna utreda samarbete inom den offentliga sektorn med Raseborg. Hangö ska även göra sin andel av sitt internationella ansvar då det kommer till exempelvis mottagande av flyktingar.

Jag ser fram emot valkampanjen som så småningom påbörjas, jag ser fram emot att få prata med stadens invånare, såväl unga som gamla, och dela med mig av mina åsikter. Jag ser fram emot själva valdagen och väntar med spänning på hur det kommer att gå. Oberoende av hur det går kommer valet att utgöra en viktig erfarenhet för mig och mina karriärsplaner.

Jag hoppas på en intressant politisk höst och vår! Var inte rädd för att dra mig i ärmen och prata med mig! Vi ses ute på stan!

 

Leave a Reply

