Förlåt, jag är blyg!

Baserad på “Sorry, I’m shy” av Andrew Knott

En ung pappa stiger in på ett mysigt café tillsammans med sin treåriga son. I samma stund som de närmar sig disken för att göra sin beställning, klänger den lilla pojken sig envist fast vid sin pappas ben. Han har blicken stadigt fäst i golvet.

“God morgon! Vad får det vara denna vackra dag?” hälsar den hurtiga flickan bakom disken.

“En latte, tack. Och ett blåbärsmuffin”, svarar pappan.

“Kommer omedelbart!” säger den unga flickan glatt.

”Tycker du om muffins, lillen?” fortsätter hon, vänd mot den lilla pojken.

Pojken säger ingenting. Han böjer på huvudet så att de svarta lockarna på huvudet täcker ögonen och tar ett fastare grepp om sin pappas ben. Han känner sig säker där han står.

“Förlåt”, säger pappan åt flickan. “Han är bara lite blyg”.

Pojken lyssnar.

****

Pojken, nu fyra år gammal, leker med sin mamma på familjens framgård. Han skattar och skriker medan de jagar varandra genom gården. De turas om att vara monster och byte. Pojkens ben, som var knubbiga och mjuka bara ett år tidigare, är nu gängliga och starka.

En granne går förbi dem på gatan. Hon stannar och ler mot dem.

“Hej! Ni ser ut att ha roligt”, säger grannen.

“Jadå. Men se upp, det går monster lösa på gården!” svarar mamman.

“Åh nej! Du kommer väl inte att äta upp mig, vännen?” frågar grannen av pojken.

Pojken stannar, plötsligt helt tyst. Skrattandet och skrikandet upphör. Han vänder sig om och stirrar ner i gräset, som är tjockt och långt efter gårdagens regn.

“Förlåt”, säger mamman. “Han är bara lite blyg”.

Pojken lyssnar.

****

Pojken börjar skolan. Redan under första dagen i eftis sitter han vid ett fyrkantigt bord med tre klasskompisar: två flickor och en pojke. Det står en liten burk med färgkritor mitt på bordet och en hög med papper i olika färger bredvid den.

Läraren ber barnen välja ett papper och rita en bild på deras favoritdjur på pappret.

Pojken låter de andra barnen vid bordet välja först, innan han själv tar åt sig ett gult papper och en blå krita.

“Jag ritar en kattunge. Vad tänker du rita?” säger en av flickorna.

“En orm!” utbrister den andra pojken.

“Usch!” säger den andra flickan. “Jag tänker rita en giraff”.

“Och du då?” säger den första flickan åt pojken.

Pojken tittar ner på sitt papper och tänker på saken. Han får inte sagt sitt tillräckligt fort innan den andra flickan säger:

“Jag tror att han är blyg”.

Hur kan de veta det? tänker pojken. Han koncentrerar sig på sin teckning och bestämmer sig för att hållas tyst.

****

Pojken går på tredje klass. Han älskar musik. De senaste två åren har han spenderat varje dag efter skolan, och nästan varje veckoslut, med att lära sig att spela på den lilla gitarren som hans föräldrar gav honom till hans sjunde födelsedag.

Och för en gångs skull, på denna kalla och regniga dag i mars, är han ivrig över att gå till skolan. Idag är det anmälningsdag för skolans talangtävling. Han tänker göra det. När läraren frågar vem som vill ställa upp i tävlingen tänker han sträcka upp armen. Han tänker säga: “Jag skulle vilja spela på min gitarr”.

Igår ikväll, istället för att öva på att spela gitarr, stod han framför spegeln i sitt rum och övade att säga denna replik. Han upprepade den om och om igen, och ändrade på sitt framförande efterhand. Han försökte med att tala långsammare eller snabbare, med en starkare eller en svagare röst. Han tittade noggrant på sitt ansikte för att hitta eventuella konstiga rörelser eller miner medan han talade. Äntligen, efter flera försök, var han nöjd.

Han känner sig redo. Jag skulle vilja spela på min gitarr.

Dagen löper olidligt långsamt. Sedan slår klockan äntligen två på eftermiddagen; det är dags att packa sina saker innan läraren låter barnen gå hem. Pojken sitter nervöst vid sin pulpet och stirrar ner på sina fingrar medan han försöker strida mot lusten att börja bita på fingernaglarna. Hans hjärta slår snabbare och hans ansikte känns varmt.

“Okej, barn. Det är en speciell dag idag. Det är dags att anmäla sig till talangtävlingen. Vem har en talang som den skulle vilja dela med sig? Var snälla och räck upp handen nu”, säger läraren.

Flera händer räcks upp, men inte pojkens.

Pojken sitter kvar i sin stol efter att klockan ringt. Jag tänker fortfarande göra detta, säger han till sig själv. Jag skulle vilja spela på min gitarr.

När de andra barnen har gått, reser han sig och går fram till lärarens kateder. Hon ordnar upp sina papper med ryggen vänd mot klassrummet.

“Jag skulle vilja spela på min gitarr”, vräker pojken ut ur sig.

Läraren vänder om sig, uppenbart överraskad.

“I t-t-talangtävlingen m-m-menar jag”, stammar pojken.

Läraren stirrar på honom. Hon kisar med ögonen och studerar pojkens ansikte.

“Är du säker?” frågar hon. “Tror du att du kan göra det framför alla människor? Eller är du för blyg?”

Pojken säger ingenting. Han skakar på huvudet och går sin väg.

****

Pojken är sexton år. Hans mjuka ansikte har ersatts av en svår akne och han går ofta omkring med nedsjunkna axlar. Han spenderar största delen av sin tid alldeles ensam. Att vara ensam får honom att känna sig varken glad eller ledsen. Han spelar fortfarande gitarr, men bara då han är ensam på sitt rum.

Han sitter ut på en bänk utanför matsalen i skolan. Ensam. Luften är kall, men stolen står högt och värmer hans bara armar och ansikte.

Han äter knäckebröd, djupt försjunken i tankar om ingenting, då en flicka kommer fram och sätter sig vid andra ändan av bänken. Hon är liten och tyst.

Pojken viftar bort en knäckebrödssmula från sitt ben och kastar ett par nyfikna blickar mot flickan.

“Åh, jag menade inte att störa dig”, säger flickan.

“Nej, det är okej”, säger pojken snabbt. “Förlåt, jag är blyg”.

“Det är okej”, säger flickan. “Folk säger att jag också är det”.

Pojken nickar och återgår till sitt knäckebröd. De sitter och äter, tillsammans, i total tystnad.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s