Den härliga, jobbiga känslan

Ibland kommer känslan, och den känns så härlig. Det känns som att tusentals fjärilar flyger inombords. Det känns som att en våg av värme långsamt sköljer över en. Det känns som att man plötsligt kan känna just den doften och höra just det ljudet. Man är en superhjälte som kan göra vad som helst. Man sitter på en klippa och skådar den evig soluppgång. Man är i ett personligt paradis, en tillflyktsort, en himmel, en plats dit bara vissa får komma in. Och känslan är så härlig att man vet att man kunde leva enbart med hjälp av den energi som den producerar.

Ibland kommer känslan, och den känns så jobbig. Det känns som att man blir kluven mitt itu av en trubbig yxa. Det känns som att man blir doppad i ett badkar fullt av iskallt vatten och inte kan fly. Det känns som att alla sinnen plötsligt slutar fungera och att allt bara existerar i en dröm. Man blir den svagaste människan på jorden. Man sitter i nattens mörker och låter ösregnet falla över en. Man är i ett mörkt rum, ensam, i tystnad och utan luft, utan mat, utan någon kontakt med den yttre världen. Och känslan är så jobbig att man inte vet hur länge man kan leva med den.

Ibland kommer känslan, och den känns härlig och jobbig samtidigt. Men den är stark, den starkaste känslan i hela universum. Känslan som varit fröet till allt liv på jorden och känslan som också avslutat en hel del liv. Det är känslan som är så mycket gott och så mycket ont på samma gång. Och den kommer oväntat, den sköljer över en så att man blir svag om benen och blir helt varm inombords.

Och när den känslan sköljer över mig vet jag med säkerhet hur det är. Och jag tar vara på varje sekund, oberoende om det är fråga om sköna eller jobbiga sekunder, och absorberar all den energi som känslan för med sig. Och jag vet. Och jag njuter. Och jag lever vidare.

Leave a Reply

