Då orden flyger

En gång i tiden

Då jag var envis och ung

Var jag övertygad om

Att prosan är texternas kung

Idéerna kom, idéerna gick

Romaner, noveller och kortare verk

Tills jag äntligen en bättre idé fick

Att sätta fokus på lyrik och vers

Det går ju ej att prosa skriva

Det tar för länge och man kommer ingen vart

Därför ska jag denna textform fördriva

Till förmån för en lite annorlunda variant

Förr i tiden fruktade jag poesin

Den var svårläst och konstig

Nuförtiden tycker jag den är fin

Om man skriver om känslor och sånt

Och nu flyger ordet som aldrig förr

Idéerna flödar än en gång

Jag tror jag har öppnat en okänd dörr

Och stigit in i en ny värld

En värld av känslor, tankar och äventyr

En värld där mycket kan sägas med bara få ord

Jag ska hålla mina tankar i bestyr

Och bara säga det som absolut sägas skall

En dikt eller flera, det kvittar väl

Jag tror jag har funnit mitt kall

Läs allt jag skriver, läs bara en del

Det hindrar mig inte från att skriva

Leave a Reply

