Buster-galan 2016

It’s that time of the year again!

Så småningom börjar den årliga prissäsongen, där alla sorters filmer prisas och ges gyllene statyetter av varierande former. Men det finns en ganska viktig filmkategori som tenderar att hamna i skymundan – de så kallade blockbuster-filmerna.

Dessa filmer är avsedda för massorna och är ofta de stora vinstbringande hittarna som vanliga filmtittare på riktigt går och se på. Jag har redan i några år haft som vana att själv belöna de bästa av blockbuster-filmerna i en gala som började som Arvo-galan på ett nuförtiden dött forum, blev Blockbuster Awards på min nuförtiden döda YouTube-kanal och nu slutligen heter Buster-galan och förflyttas hit på min blogg. Nedan följer årets officiella regler samt listan på de filmer som i år tävlar om ära och berömmelse i min lilla lekfulla prisgala. Nomineringarna och vinnarna presenteras på denna blogg vid ett senare skede.

Buster-galan hålls alltså varje år ungefär i mars-april och dess syfte är att belöna de blockbuster-filmer som galor som Oscars och Golden Globes ofta glömmer. Men för att definiera vad en blockbuster egentligen är för något, och också för att hålla antalet filmer som kan nomineras nere i en ansenlig mängd, har jag infört några regler:

  • Alla filmer måste ha haft premiär mellan 1.1.2015 och 31.12.2015
  • Alla filmer måste ha genererat minst 200 miljoner dollar i inkomster världen runt
  • Alla filmer måste ha en budget på minst 100 miljoner dollar
  • Alla filmer måste ha fördubblat sin budget då man tar alla inkomster i beaktande
  • Alla filmer måste ha genererat minst 100 miljoner dollar både inom Amerika och inom Europa
  • Filmerna får inte vara gjorda i första hand som så kallade “Oscar-filmer”
  • Högst 20 filmer får nomineras. De tjugo första filmerna från listan med de mest inkomstbringande filmerna kommer att väljas, ifall de fyller alla kriterier, och övriga filmer som uppfyller kriterierna efter de tjugo första kommer att lämnas utanför.
  • Om den slutgiltiga listan stannar på under tjugo filmer kan jag fylla på med filmer enligt eget val (wildcards), även fast de inte uppfyller alla kriterier. Dock måste dessa filmer ha genererat minst 200 miljoner dollar i intäkter världen runt.

I år finns det sammanlagt sjutton filmer som uppfyller alla kriterier ovan och tre filmer som jag valt att ta med som wildcards. Filmerna är, i alfabetisk ordning:

  1. Ant-Man
  2. Avengers: Age of Ultron
  3. Cinderella
  4. The Divergent Series: Insurgent
  5. Furious 7
  6. Home
  7. The Hunger Games: Mockingjay – Part 2
  8. Inside Out
  9. Jurassic World
  10. Kingsman: The Secret Service (wildcard)
  11. Mad Max: Fury Road
  12. The Martian
  13. Minions (wildcard)
  14. Mission: Impossible – Rogue Nation
  15. The Peanuts Movie
  16. The Revenant
  17. San Andreas
  18. Spectre
  19. Star Wars: The Force Awakens
  20. Terminator: Genisys (wildcard) 

Det är alltså mellan dessa filmer som nomineringarna och priserna bestäms. I år kommer dessa filmer att tävla i 21 kategorier och fem filmer nomineras inom varje kategori. Jag kommer att presentera två kategorier under en dag här på bloggen från och med mars.

Jag tror det är uppenbart vid det här laget, men jag älskar filmer, jag älskar att recensera dem och jag älskar att belöna dem som om det egentligen spelade en roll. Du får alltså gärna hänga med när det blir dags får årets Buster-gala!

Leave a Reply

