Kära VR

Kära VR,

jag tror det är dags att du börjar inse ett par saker. Det är nämligen så att en del av dina lojala vänner har börjat få nog av dig. Du är värre än en genomsnittlig tonåring – du kan aldrig hålla tiderna, du ändrar dina principer hela tiden och nu har du dessutom beslutat dig för att vända vissa av dina vänner ryggen. Vi orkar inte med ett dylikt beteende längre.

Låt mig få det vanligaste problemet ur världen först. Jag kommer inte ihåg när du senast var på rätt plats vid rätt tidpunkt. Allt som oftast anländer du ett par minuter försenat – och det är ännu någorlunda acceptabelt – men allt för ofta kommer du också en kvart, tjugo minuter eller till och med en halvtimme för sent (det förstnämnda hände häromdagen i Åbo). Vi skulle varmt uppskatta om du skulle kunna försöka hålla tiderna, eftersom vissa av oss har en väldigt tajt tidtabell att följa. Du brukar ofta skylla ifrån dig på till exempel det urusla vädret eller den finska vintern men de är båda saker som du borde kunna ta i beaktande och förbereda dig för eftersom de återkommer med jämna mellanrum.

Jag kan förstå att du kanske befinner dig i någon sorts av identitetskris men ditt temperament och förvirrande beteende behöver inte gå ut över oss. Hur ofta har inte vi varit tvungna att stressa lite extra eftersom ingen av dina biljettautomater fungerar (svar: oförlåtligt ofta)? Hur ofta bestämmer du dig för att utan uppmaning bara rucka på priset av dina biljetter antingen uppåt eller neråt och således ge en fattig studerande en hjärtattack (svar: oförlåtligt ofta)? Och när kommer din personal att lära sig att antingen fråga efter ett studiekort eller inte, kolla biljetterna eller inte eller överhuvudtaget meddela om något avvikande har ägt rum? Jag har börjat känna mig övertygad om att det aldrig kommer att hända.

Jag har levt med dessa dina brister i åratal – ingen är ju perfekt och det är ju så det skall vara. Men vissa saker kan man ändra och bli bättre på. Du har inte förbättrat dig det minsta trots all den kritik du fått av dina vänner – snarare tvärtom. Och efter ditt senaste beslut har jag äntligen börjat inse hur trött jag är på dig. De flesta av oss är beroende av dig för att ta oss till plugget, till jobbet eller hem. Men du tycks tycka att det inte spelar någon roll. Du har bestämt dig för att besöka oss allt mer sällan och under tidpunkter som gör det svårt för oss att leva ett normalt liv.

Vi lever inte för dig, VR. Så är det tyvärr. Vi lever med dig, men vi har andra saker i livet också. Men det du nu har beslutat att göra har gjort det extremt svårt för vissa av oss att fortsätta leva med dig. Många av dina vänner är tvungna att tänka om och alla är inte lika kapabla att justera sitt liv enligt ditt oväntade beslut. Jag vet att detta öppna brev knappast någonsin kommer att läsas av dig (och även om du skulle råka läsa det här skulle du säkert missförstå det eftersom du som bekant inte alltid briljerar med dina kunskaper i det andra inhemska) men jag känner mig förpliktad att skriva om det här ändå.

Visst kan du också vara en riktigt trevlig vän att umgås med. Om man förbiser dina personliga problem så fungerar du riktigt smort. Men tyvärr brukar dina vänner sällan fästa någon större uppmärksamhet på dina goda sidor, då dina dåliga sidor är så dominerande. Det tycker jag är en synd, men där får du skylla dig själv.

Jag önskar och hoppas, för din egen skull och för alla dina vänners, att du försöker ändra på ditt beteende. Du har ännu en möjlighet att förbättra ditt betyg i uppförande och upprätthålla dina vänskapsband. Låt inte dina nya kusiner ta dina vänner ifrån dig. Jag har stiftat bekantskap med en av dina kusiner. Jag var imponerad. Hen erbjöd allting som du erbjöd men gjorde det mycket bättre. Ta lärdom, VR.

Med vänlig hälsning, din oroade vän,

Theo

 

Leave a Reply

