Just another girl?

All of my friends say I should move on

She’s just another girl

Don’t let her stick it to your heart so hard

And all of my friends say it wasn’t meant to be

And it’s a great big world

She’s just another girl

Idag medan jag (kanske lite lustigt nog) tränade på gymmet, började en väldigt bekant låt spela på telefonen. En låt som blivit min bästa vän förra hösten. Min nya favoritlåt. Raderna ovan är tagna direkt ur refrängen. Låten heter Just Another Girl (vem skulle ha anat??) och framförs av det amerikanska alt-rockbandet The Killers. 

Jag vet inte hur jag råkade stöta på just The Killers då jag letade efter ny musik på Spotify. Bandet bara föll ner framför mig som på beställning. 

Utan att gå in på några detaljer kan jag konstatera att denna låt har en väldigt (jag upprepar: väldigt, enormt) stor betydelse för mig. Den har fungerat som en slags snuttefilt, ett mjukisdjur att krama om. Ett minne att hålla fast vid. Ett manifest. 

Nu kan detta te sig väldigt konstigt ifall du inte känner mig och vet hur jag haft det de senaste månaderna. Och det är okej. Du behöver inte veta något mer. Allt du behöver veta är att jag aldrig riktigt älskat en låt så mycket som denna. Utom Bed of Roses av Bon Jovi såklart, men det är en annan historia. 

I could be reeling them in left and right

Something’s got a hold on me, tonight

Well, maybe all of my friends should confront

The fact that I don’t want another girl

Jag har alltid varit envis, men redo för kompromisser. Men i detta ärende ger jag inte efter. Inte en enaste nanometer. Säg mig vad du vill. Jag tänker inte lyssna. Ja, ja får skylla mig själv. Jag vet. 

Then why can’t I sleep at night

And why don’t the moon look right

The sound’s off but the TV’s on

And it’s a great big world

Vem avgör om en annan person är “just another?” Om du är en för mig okänd person, då kanske du är “just another person”, men om du är min bästa vän eller min pappa så är du inte “just another friend” eller “just another father”. Här talar vi om samma sak. Det finns viktiga och speciella personer i världen. Sådana som inte är “just another”. Och kommer inte att vara det heller. Jag känner flera. Och det finns de som är så speciella att de återkommer i tankarna med jämna mellanrum. Sådana som andra skulle titulera “just another girl”.

Därför finns The Killers. Ett av flera sätt att fly verkligheten. För den är både ljuv som sommarens blommor och skärgårdens sköna luftt och rutten som tomater som en studerande glömt i kylskåpet över jullovet. Precis som det skall vara. 

Varför sitter jag här och predikar? Lyssna på den här och bedöm själv! 

 

2 thoughts on “Just another girl?

  1. Grattis! Du är orsaken till att jag återfann en låt från 2013 och nu har hört på den på repeat i en vecka. Jag vet inte om jag ska tacka eller förbanna dig 🙂 Bra musiksmak har du ju ia alla fall!

    Like

Leave a Reply

