May JJ Abrams forever please you

12 Events of Christmas: Lucka 7 tar oss till julens största film! 

Det var en sen onsdagkväll. Salutorget i Åbo stod tomt, det var mörkt, ingen snö på marken. Jag var lite finare klädd än vanligt eftersom jag varit på SFP i Åbos julglögg just före. Nu styrde jag stegen mot Finnkino, helt intill torget. 

Denna dag hade jag väntat på. Hela året. Kanske till och med mera än jag hade väntat på att se den nya Bond-filmen. Jag steg in i biografen och mina ögon stötte genast på den otroligt klassiskt designade affischen. Jag gick fram till disken och köpte en liten popcorn och en Seven Up.

Det var fem minuter kvar till filmens början när jag satte mig ner i sal fem, rad fyra, plats sex. Salen var så gott som proppfull. Prick klockan 21.15 började det hända. Reklamer som vanligt. Irriterande som vanligt. Till råga på allt visade de två reklam som korrelerade direkt till filmen jag hoppades på att i något skede skulle börja. Väl spelat Disney, lite extra marknadsföring och hjärntvätt i sista minuten, för att öka försäljningen av onödig merchandise. Och varför tittar jag på en rekalmsnutt om Sparbanken i Lieto? Ge mig filmen, jag betalade nästan 12 euro för den! 

Efter en halv evighet, som tog femton minuter (ja, jag kollade på klockan), var det äntligen dags. Den bekanta Lucasfilm-logon blänkte i sina vafkra färger, sedan total mörker. 

“A long time ago, in a galaxy, far, far away”

Mina trumhinnor sprängdes då den välbekanta trumpetfanfaren dånade i mina öron! Och när den gyllene texten började rulla framåt på duken fick jag kalla kårar och jag visste att denna film skulle bli bra. Sedan satt jag och njöt av det bästa två timmars sci-fi jag sett på en väldigt lång tid. Det var både modernt och klassiskt, den var gjord för alla fans men också för nya tittare. Och bättre böev det av alla välskrivna skömt som fick hela salen att brista ut i skratt! 

Men så kom den där scenen … den jag inte kan tala om … jag hatar dig JJ, fast jag visste att du skulle göra det, jag bara visste! 

Och alla favoriter var där! Och så flera nya härliga karaktärer. Skaffa mig en BB-8 nu! 

Varför sitter du här och läser detta? Gå och se den nya Star Wars-flmen omedelbart! Har du sett den redan? Perfekt, se den en gång till! Har du inte sett en endaste Star Wars-film? Perfekt, nu har du en god orsak att allmänbilda dig! 
Nu vet jag hur det kändes att se A New Hope för första gången 1977. Det var en magisk upplevelse. Och så är även denna film. Star Wars har kommit hem, precis som Han Solo säger. Det är smutsigt, det är äkta och det är kaotiskt igen. 

Och visst kan man säga att handlingen känns lite … bekant? 

Minst två finländare har bidragit till filmen. Youtube-sensationen Sara Forsberg skapade ett fiktivt språk för filmen (det förblir dock oklart vilket) och en finsk korgbollsspelare delar rollen som Chewbacca med Peter Mayhew – häftigt! 

JJ Abrams och Disney har gjort det som ingen vågade hoppas på. Star Wars är coolt igen. 

  

2 thoughts on “May JJ Abrams forever please you

  1. URGHH! Sitter hemma med sjukledigt i konstiga klädkombinationer medan alla andra jag känner verkar ha hunnit se The Force Awakens. Not fail! 😦 Tack för ett inlägg utan spoilers!

    Like

Leave a Reply

