Självständiga arbetets dag

12 Events of Christmas: Lucka 3!

Fast idag handlar det egentligen inte om ett evenemang…

Idag firar vi Finlands självständighet. Världens nordligaste land fyller i år hela 98 år! I år firar vi självständigheten i regn och rusk – en godtagbar orsak att sitta några timmar framför TV-apparaten och titta på när republikens president skakar hand med personer av vilka man känner bara några stycken. Men än en gång kommer Slottsbalen att vara årets mest sedda TV-program, precis som alla andra år. Suck!

Självständighetsdagen är faktiskt lite speciell för min del också i år. Det är första gången jag är totalt självständig på självständighetsdagen – jag ansvarar själv för hur jag firar dagen, vad jag äter och vad jag kollar på TV:n. Och just därför kommer festandet för min del att vara ganska minimalistisk i år. Budgeten räcker inte till för en fin middag och jag äger ingen TV, så jag kom på den underbara idén att jobba lite självständigt istället!

Jobba med vadå, frågar du? Med skoluppgifter såklart! Det finns väl ingen bättre dag än denna att lösa ett juridiskt rättsfall eller skriva en fyra sidors uppgift inom ett civilrättsligt område. Och allt medan regnet öser ner utanför, julmusiken ekar i öronen och broilern bryner i stekpannan. Och när dagen är slut så lägger jag mig i min säng och vaknar nästa dag till en ny vecka med nya äventyr, en dag närmare julafton!

Det har varit en rätt så vanlig söndag alltså.

2 thoughts on “Självständiga arbetets dag

Leave a Reply

