Protestormen

Det är jul om 24 dagar. Därför är det dags för julkalender. I december kommer jag att vara med om åtminstone tolv intressanta evenemang, så det betyder tolv inlägg fram till julafton! Maffigt!

Välkommen till 12 Events of Christmas!

Idag vill jag slösa bort lite av din dyrbara tid för att tala om utbildning. Denna mulna och regniga tisdag (ser man på maken, inte en enda snöflinga i sikte!) har jag fått ta del av mitt livs första demonstration. Jag och ca 500 andra personer med anknytning till utbildning (studerande, lärare och personal från första, andra och tredje stadiet både på finska och svenska – och några enstaka utbytesstuderande) samlades vid lunchtid framför konstmuseet i Åbo för att vandra fram till Universitetsbacken med våra plakat och krigsrop.

“Stubb, Soini, Sipilä! Emme alistu ikinä!”

Jag var på plats i god tid med en kompis och vi stod och huttrade i kylan och väntade på att andra skulle dyka upp. Och mängden deltagare ökade långsamt men säkert. De finska sociologerna anlände. Likaså Teologiska Studentföreningen vid ÅA. En hel del obekanta ansikten.

“Näpit irti koulutuksesta!”

Svensk Ungdom dök också upp (dock relativt osynligt eftersom politiska symboler var förbjudna). Vi anslöt oss till dem och bar med oss “Framtidens Ost” som vi hyvlade bitar ifrån på samma sätt som regeringen gör. Kommunistiska symboler var lite väl synliga i folkmassan och skapade irritation bland vissa…

Alla ska ha råd!”

Vi lyssnade på två tal, det ena av en finskspråkig gymnasielärare som även fungerade som skrikledare. Det andra talet hölls av en av arrangörerna. Tyvärr missade jag en stor del av innehållet i talen eftersom jag inte hörde så värst mycket, trots att talarna använde megafon. Men folkmassan skrek i alla fall allt vad de orkade och till och med ett par ilskna hundar anslöt sig till protesterna.

“Students united can’t be defeated!”

Och så började vi vandra. Långsamt. Nerför backen, förbi Salutorget, eskorterade av polisen. Vi gick mitt på gatan. Trafiken stod stilla. Jultorget var inte lika intressant som den långsamt slingrande protestormen. YLE var på plats, likaså en hel del journalister från diverse tidningar. Och en stor skara nyfikna Åbobor som stod och filmade vid varje gathörn. En taxichaufför satt inne i sin bil och filmade med sin iPad.

Tyvärr var jag och två kompisar tvungna att avlägsna oss mitt under vandringen, eftersom vi var tvungna att ta oss till nästa föreläsning. Men vi deltog ändå så gott som till slut och lade till våra röster till protesterna som en av de få ÅA-studenterna!

Kommer protestormen att ha någon effekt? Kanske inte, men vi har i alla fall visat hur starkt vi bryr oss om den högklassiga utbildningen som vår älskade regering SSS så hängivet vill ta ifrån oss! Det var glädjande att se så många människor på plats och att själv få vara med i fören och protestera för en så viktig sak! Det här är trots allt ärenden som berör mig och så många andra i allra högsta grad.

Vi har inte råd att pruta på utbildningen. Utbildning är landets framtid. Vi måste komma på en annan lösning. Så lämna osthyveln hemma!

image

Leave a Reply

