Pray for Paris

Att vakna idag kändes otrevligt. Jag var hungrig, trött och smått trög. Och ännu lyckligt ovetande. Det första jag gjorde var att snabbt kolla sociala medier för att se vad som hänt under natten. Då jag öppnar Facebook poppar en bild med en massa text på franska upp. Den har en av mina vänner lagt upp med en hashtag som lyder #prayforparis. Smått förbryllad stänger jag Facebook för att kolla Instagram istället.

Vad har hänt?

Det var ett misstag. Varje bild föreställer samma fredssymbol, formad av Eiffeltornet och med samma hashtags. Nu börjar min förbryllning istället hopa sig till en klump i bakhuvudet och jag blir smått rädd. Något är på tok, men vad?

Vad har hänt?

Till näst kommer ett meddelande på Whatsapp från min kompis: “Hui, det som hänt i Paris inatt e grymt :(”

Nej nu tusingen, VAD HAR HÄNT??

Hon ber mig att läsa blogginlägget hon lagt upp. Och kolla Hufvudstadsbladets hemsidor. Så fort jag knapprat in adressen och transporterats till tidningens hemsidor möts jag bara av rubriker som handlar om Paris. Plötsligt förstår jag. Jag blir bestört. Min morgon känns inte så miserabel mera, tvärtom. Jag har fått en lyxväckning jämfört med parisarna.

Sex terrorattacker. Över 120 döda. Folk springer och söker skydd i full hysteri. Dådet jämförs med elfte september. Frankrike utlyser undantagstillstånd och stänger sina gränser. Parisarna lever i ständig rädsla. 

Hundratals frågor bubblar upp. Varför hände detta igen? Det har inte ns gått ett år sedan Charlie Hebdo-attackerna och nu har vi en ny situation. Nya oskyldiga offer. Man kan inte försvara terrordåden på något sätt. Inte skylla på religionen, inte säga att det är Frankrikes fel för att de attackerade först. Det finns inga godtagbara skäl till terrorattacker.

Jag var för ung för att totalt kunna förstå elfte september-attackerna. Men detta skulle jag inte VILJA förstå…

Vad kommer att hända nu? Europa har satts i kaos. Det här är fullt allvar. Terrorismen kommer allt närmare vår egen bakdörr. Hur ska vi få slut på allt detta? Finns det ett slut? Måste vi leva i ständig rädsla, eller ska vi ta oss i kragen och tillsammans kriga mot terrorismen? Försvinner våldet med motvåld?

Pray for Paris.

Faktum är att det som hände i Paris är vardag till exempel i Syrien. Den har bara kommit närmare oss. Vi talar om det för att det händer i vårt säkra Europa. Men det är dags att öppna ögonen. Detta får inte ske igen. Inte i Frankrike, inte i Europa, inte i Syrien, inte i världen.

Igår var det fredagen den trettonde november.

Leave a Reply

